در انتظار ابلاغ قانونی فسخ قرارداد با سرمایه‌گذار هستیم

پایگاه خبری صابتا- کاروانسرای شاه‌عباسی گیلان، بنای به‌جامانده از دوره صفویه است که در جنگ جهانی اول، به‌عنوان پادگان نظامی برای روس‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

بازسازی و مرمت این بنا که به کاروانسرای لات معروف است، در سال ۱۲۴۶ هجری قمری به‌دستور منوچهرخان معتمدالدوله یا منوچهرخان گرجی، شروع شد. او یکی از سیاستمداران و سپهسالاران ایران در زمان حکومت قاجاریان و اهل گرجستان بود.  بعد از اینکه جنگ به پایان رسید، مردم محله از این کاروانسرا برای تعزیه‌خوانی و عزاداری استفاده می‌کردند. لات در لغت به‌معنای زمین صاف کنار رودخانه است. به‌علت اینکه این بنا در کنار سفیدرود قرار دارد، به این اسم شهرت یافته است.

کاروانسرای لات در روستای سراوان واقع شده و در تاریخ ۳ بهمن ۱۳۵۶ با شماره ثبت ۱۵۶۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

این بنا در سال ۹۴ طی فرآیند مزایده توسط صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شده است و پس از طی مراحل مرمت در سال ۹۵ پروانه بهره‌برداری گرفت. بنابراین، صندوق توسعه و احیا وظیفه قانونی خود می‌داند در راستای اقدامات انجام‌شده درمورد مشکلات حقوقی این بنا، شفاف‌سازی کند.

از زمان بهره‌برداری تاکنون، با توجه به نظارت‌های صندوق توسعه و احیا، تخلف‌هایی از سوی سرمایه‌گذار انجام شده که در هر مورد این صندوق پیگیری و اقدامات قضایی لازم را انجام داده است. اولین مصداق تخلفی که در بهره‌برداری این بنا بود، تغییر نوع کاربری کاروانسرای لات است. آنطور که در قرارداد آمده، این بنا برای کاربری اقامتی، پذیرایی، بین راهی به سرمایه‌گذار تحویل داده شده که در زمان افتتاح تنها کاربری پذیرایی از طرف بهره‌بردار برای آن در نظر گرفته شده است. مورد دیگر تخریب هشتی‌ها و بخشی از بنا است که در این موضوع، صندوق توسعه و احیا پیگیری، و تذکر و اخطار جدی به سرمایه‌گذار ابلاغ کرده است.

مورد دیگر، اختصاص فضایی در دیوار این بنا از طرف سرمایه‌گذار برای تبلیغات محیطی است. این اتفاق، موضوع اخطار سوم به سرمایه‌گذار بود که متأسفانه به هیچ یک از اخطارهای رسمی و قانونی توجهی نشان نداده است.

موضوع دیگر، این است که در قرارداد واگذاری، هزینه مرمت اولیه آن ۹۵۰‌‎ میلیون تومان بود که سرمایه‌گذار بعد از مدتی درخواست افزایش هزینه مرمت را داد. پس از آن با توجه به نظر کارشناس دادگستری و تأییدهایی که واحد فنی صندوق توسعه و احیا داشت، هزینه مرمت تا مبلغی حدود یک‌میلیاردو۶۰۰میلیون تومان افزایش یافت. سرمایه‌گذار با این میزان افزایش موافق نبود و درخواست افزایش هزینه مرمت به مبلغی بیشتر از هزینه‌ کارشناسی‌شده داشت. این موضوع باعث شد که سرمایه‌گذار برای تأیید مابه‌التفاوت وجه مرمت درخواستی خود، در چند نوبت از صندوق توسعه و احیا شکایت کند که در هر مورد، با حضور و دفاعیات واحد حقوقی صندوق موارد ادعاشده از سوی سرمایه‌گذار، پاسخ داده شد و درنهایت سرمایه‌گذار با رد درخواستش از سوی دادگستری مواجه شد.

از طرفی، واحد بازرسی وزارتخانه نیز، با توجه به اجاره‌های معوقه این بنا، پیگیر تخلفات سرمایه‌گذار در این موضوع است. از طرف معاون توسعه مدیریت صندوق توسعه و احیا نیز پیگیری‌هایی درخصوص انتشار آگهی فروش بنا توسط سرمایه‌گذار در فضای مجازی انجام شده است.

همچنین واحد حقوقی صندوق توسعه و احیا، علاوه بر شکایت‌های قضایی و پیگیری، به‌طور قانونی قراراداد خود را با این سرمایه‌گذار فسخ کرده و در حال حاضر در انتظار ابلاغ قانونی لغو قرارداد به سرمایه‌گذار است.

‌براساس قوانین موجود، بررسی و تأیید سرمایه‌گذار با نظارت صندوق توسعه و احیا انجام می‌شود و هرگونه تخلفی از سوی بهره‌بردار قابل‌پیگیری است. درمورد این بنا نیز، همان‌طور که گفته شده واحد حقوقی و فنی صندوق توسعه و احیا تا دریافت نتیجه مطلوب و پیگیری تمامی مفاد قرارداد، مطالبات و شکایات خود را پیگیری خواهد کرد و پس از دریافت ابلاغ قانونی فسخ از طرف دادگستری، بنا را با تشریفات قانونی طی مزایده عمومی و رسمی در اختیار سرمایه‌گذار جدید قرار خواهد داد.

نوشته در انتظار ابلاغ قانونی فسخ قرارداد با سرمایه‌گذار هستیم اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *