درج تیتر «حراج میراث‌فرهنگی» ناشی از بی‌اطلاعی از کارکردهای صندوق احیا است

طی روز‌های اخیر اخباری مبنی بر فروش و حراج ابنیه تاریخی توسط صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی منتشر شده که به دلیل عدم اطلاع برخی اصحاب رسانه نسبت به وظایف و کارکردهای این صندوق بوده است. این برداشت اشتباه باعنوان حراج میراث‌فرهنگی در روزنامه سازندگی نیز منتشر شده است.

صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، ضمن تکذیب این خبر یادآور می‌شود صندوق احیا با رویکرد حفظ و احیا برای مرمت و باززنده‌سازی ابنیه تاریخی و با تعریف کاربری متناسب با آن، این بناها را برای مرمت و سرمایه‌گذاری با رعایت تمام ملاحظات، به‌منظور بهره‌برداری مدت معین به‌صورت قرارداد اجاره واگذار می‌کند.

این صندوق براساس وظایف قانونی خود نسبت به مرمت و احیای ابنیه تاریخی که به دلیل گذشت زمان بسیاری از آنها دچار آسیب شده است اقدام و برای نسل حاضر وآینده حفظ و نگهداری می‌کند. بدین‌منظور با مشارکت مردمی و سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی این بناها با ضوابط و اصول میراثی و حفظ هویت تاریخی، مرمت و با تعریف کاربری متناسب با شأن بنا، آماده بهره‌برداری عمومی می‌شود و صد البته منطبق با مسیری که تاکنون طی شده، نظارت‌های فنی نیز در مرحله بهره‌برداری به‌صورت مستمر انجام خواهد شد. لذا تاکنون به هیچ وجه واگذاری دائم یا فرو‌ش این ابنیه مطرح نبوده، بلکه واگذاری برای بهره‌برداری این بناها بعد از باززنده سازی و مرمت برای مدت معین بوده است.

درباره دغدغه‌های مطرح شده در مورد ارگ راین نیز لازم به توضیح است برای سرویس‌دهی و ارائه خدمات مناسب به گردشگران و بازدیدکنندگان محترم بخشی از ارگ مذکور که از طریق سرمایه‌گذاری، احیا و مرمت شده است با حفظ  ضوابط و اصول میراث‌فرهنگی به‌صورت موقت از طریق مزایده عمومی به بهره‌بردار و سرمایه‌گذار اجاره داده می‌شود.

انتهای پیام

نوشته درج تیتر «حراج میراث‌فرهنگی» ناشی از بی‌اطلاعی از کارکردهای صندوق احیا است اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *