خانه فخری راور به مزایده میرود

استان کرمان در شهر راور دارنده بنایی تاریخی و ثبت ملی است که که قدمت ان به دورا پهلوی برمیگردد بیش از ۲۰۰۰ متر عرصه و حدود ۱۰۰۰ متر اعیان دارد. این بنا در گذشته کاربری مسکونی داشته و اکنون کاربری صندوق احیاء برای آن، پذیرایی، فرهنگی و کارگاهی است.
خانه فخري از جمله ابنیه مسكوني اعیاني راور است که از دو بخش اندروني و بیروني تشكیل شده است. مساحت کل اين خانه در حدود ۲۱۱۳ مترمربع است و ۸۵۰ مترمربع زيربنا دارد. ورود به بنا از جبهه شمال شرقي آن امكان پذير است. بدين نحو که از طريق درب چوبي ورودي، به هشتي که بر فراز آن نورگیر زيبايي تعبیه شده وارد میشويم. در امتداد مستقیم و پس از گذشتن از هشتي به دالاني مستطیل شكل وارد مي شويم که از يك طرف به پلكان ورود به پشت بام و از طرف ديگر به فضاي داخلي بنا منتهي مي شود.
در ضلع شمالي حیاط مرکزي، ايوان در محور و اتاق ها در دو طرف و به صورت قرينه واقع اند. در ضلع غربي بنا به واسطه وجود بادگیر در محور، راه دسترسي به اتاق ها از طريق داالن مستطیل شكل که در گوشه شمال غربي حیاط مرکزي واقع است امكان پذير مي شود.
در جلوي بخش ديگري از اتاق هاي اين ضلع از از بنا که در يك قسمت ديگر آن بادگیر قرار گرفته، ايواني وجود دارد که پوشش سقف آن بر ستون هاي دوقلوي آجري استوار ااز ست. در ضلع شرقي بنا نیز ايوان در محور و اتاق ها در دو طرف واقع اند با اين تفاوت که برخالف اتاق هاي اضالع ديگر ايوانچه ها در جلو و اتاق ها در عقب قرار دارند.
بخشي اتاق هاي اين ضلع که به عنوان مطبخ استفاده میشوند فقط داراي ديوار آجرکاري در فضاي حیاط هستند. در بخش میاني حیاط مرکزي فضاي اندروني، حوض بزرگ سنگي هشت گوش و دو باغچه مستطیل شكل وجود دارد. در منتهي الیه ضلع شرقي بنا فضاي اندروني قرار دارد که در اين بخش از بنا نیز اتاق ها در اضالع غربي و جنوبي واقع اند.
در خصوص جزئیات این بنا باید گفت که در بخش میاني حیاط مرکزي اين قسمت نیز باغچه بزرگ مستطیل شكلي وجود دارد. وجود تزئینات هندسي آجري، نورگیر زيباي هشتي و ستون هاي آجري دوقلو از جمله شاخص هاي اين بناي زيبا هستند.
از عوامل تزئینات بنا میتوان به وجود تزئینات هندسی آجری در تمامی بخش ها، نماهای اجری در ضلع شمالی و شرقی ها در لبه های بام منزل و بادگیر، تزئینات شبکه ای اجری ، ستونهای دوقلوی آجری و نورگیر زیبای هشتی را علاوه بر نقش کاربردی بنا را از سادگی بیرون اورده است. یک بخشی از بنا که درگذشته متعلق به این بنا بوده است، مالک خصوصی دارد و از مجموعه جدا شده است.
روی سردر ورودی بنا، تاریخ ۱۳۲۷ شمسی نوشته شده و مربوط به پهلوی دوم است، بخشی نیز به صورت میان افزا در حیاط به منظور اشپزخانه و سرویس بهداشتی ساخته شده است.
درحال حاظر معمار خواجه حسینی که از معماری بسیار قدیمی راور بوده است و از گذشته بنا را بطور کامل میشناسد و در احداث این بنا نیز دستی داشته است، بخش هایی را مرمت کرده است.
انتهای پیام

نوشته خانه فخری راور به مزایده میرود اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *