خانه زینعلی و اسدی و خطیبی قزوین در آستانه ورود به فاز اجرایی

پایگاه خبری صابتا- کریم لطفی، معاون فنی و اجرایی توسعه و احیا، درباره تاریخچه بناهای فوق مطرح کرد: «خانه خطیبی و خانه‌ دیگری در مجاور آن که به خانه «زینعلی و اسدی» مشهورند از بازماندگان خانه‌های باغداران و تجار قزوین هستند و مربوط به دوره قاجار است که در بافت تاریخی شهر قزوین، در خیابان مولوی، گذر صالحیه، جنب مسجد آقا معصوم کوچه خطیبی واقع شده است؛ محدوده‌ای که به محله قملاق معروف است. خانه «زینعلی و اسدی» شامل دو عمارت بیرونی (خانه زینعلی) و اندرونی (خانه اسدی) است. همچنین این خانه در اردیبهشت ۱۳۸۰ با شماره ۳۷۹۶ به ثبت ملی رسیده است. خانه خطیبی نیز شامل دو مجموعه بزرگ مسکونی و ۳ حیاط است.»
لطفی در توضیح مرمت و بهره‌برداری خانه زینعلی و اسدی و خطیبی، گفت: «این بناها جزو خانه‌های تاریخی و ثبتی شهرستان قزوین است که خانه «زینعلی و اسدی» در راستای مصوبه هیئت‌دولت در سال ۸۹ و خانه خطیبی بر اساس اذن واگذاری وزارت میراث در سال ۹۵ به صندوق توسعه و احیا سپرده شد و پس از آن در اسفند ۹۹ طی فرآیند قانونی و در تشریفات مزایده با کاربری اقامتی، پذیرایی به سرمایه‌گذار واجد شرایط تحویل شد.  حال پس از گذشت یک سال فاز ۱ مراحل مطالعه و آسیب‌شناسی و طرح مرمت آن در حال اتمام است. پس از پایان طرح مرمت، این پروژه‌ها وارد فاز اجرایی می‌شود.»

نوشته خانه زینعلی و اسدی و خطیبی قزوین در آستانه ورود به فاز اجرایی اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *