ثبت یزد در زمره میراث جهانی نمایانگر شکوه و عظمت تاریخ یزد در پهنه ایران زمین

محمدرضا دشتی اردکانی در آستانه ثبت یزد در فهرست آثار جهانی یونسکو در ۱۸ تیرماه با انتشار پیامی این مهم را گرامی داشت و گفت: سالروز ثبت جهانی شهر یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو و سرآغاز نگاه و نگرشی نو به مقوله حفظ ارزشهای مادی و معنوی این دیار است.
وی افزود: روزیکه با همت و تلاش همه دوست داران تاریخ و فرهنگ والای این دیار، یزد، این سرزمین خشت و خاک و خاطره، جهانی شد و میراث ماندگار آن در فهرست داشته های بشریت جای گرفت.
این مسئول با بیان اینکه ثبت یزد در زمره میراث جهانی، در کنار آنکه شکوه و عظمت تاریخی این دیار در پهنه ایران زمین را نمایانگر بوده گفت: این نکات، یادآور نقش آفرینی این خطه کویری در شکل گیری تاریخ و تمدن این سرزمین کهن است، نشانگر ویژگی‌های منحصر به‌فرد این دیار، هم در عرصه برخورداری از میراث فرهنگی و آثار باستانی و سازه های تاریخی و معماری سنتی و هم در زمینه بهره مندی از سرمایه های معنوی و اجتماعی ارزنده و انسان ساز است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه یزد را جهانی کرده، مجموعه ای از شکوه و عظمت متجلی در آثار تاریخی و شان و مرتبه نهفته در فرایند تولید فکر و فرهنگ و هویت این دیار است که هر دو از دیر باز ،بر محور جان و جهان شکوهمند مردمان پر تلاش، متعهد، با صلابت و صبور این دیار، شکل گرفته و به ثمر نشسته است.
به گفته دشتی اردکانی اینکه اکنون که این برند ارزشمند در اختیار یزد و مردمان آن است، همه صاحبان فضیلت و فرهنگ و تمام دوستداران این دیار کهن، در کنار دست اندرکاران و مسئولین مربوطه، وظیفه دارند تا ضمن پاسداری از همه ظرفیتهای مادی و معنوی این دیار ،که یزد به واسطه آن جهانی شده، در ارتقاء سطح سرمایه اجتماعی و پاسداری از میراث شکوهمند گذشتگان و معماری هویت ساز این دیار، بیش از هر زمان دیگری بکوشند تا نام یزد، همچون گذشته چون خورشیدی درخشان در آسمان میراث جهانی بدرخشد و افتخار آفرین باشد.
انتهای پیام

نوشته ثبت یزد در زمره میراث جهانی نمایانگر شکوه و عظمت تاریخ یزد در پهنه ایران زمین اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *