تکیه بر میراث غنی فرهنگی ایران میتواند سبب نشاط اجتماعی جامعه شود 

علی دارابی در مراسم گرامی‌داشت روز جهانی موزه‌ها و آغاز هفته میراث‌فرهنگی که در محل موزه ملی ایران، اظهار کرد: روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی را به جامعه فرهنگی ایران، به ویژه کنشگران، فعالان و همه دوستداران حوزه میراث فرهنگی کشور تبریک عرض می‌کنم. به عقیده من امروز فرصت مغتنمی برای ارج نهادن به کوشش‌های همه تلاشگران عرصه موزه‌داری کشور است، که بار اصلی حوزه نگهداری و معرفی آثار و موضوعات فرهنگی و تاریخی کشور را بر دوش دارند.

او افزود: امیر المومنین علی( ع) در نامه ای به فرزند بزرگوارشان امام حسن مجتبی ( ع) می‌فرمایند: «فرزندم! من هر چند عمر پیشینیان را یک جا نداشته ‏ام، ولى در اعمال آنها نظر افکندم، در اخبارشان اندیشه نمودم، و در آثارشان به سیر و سیاحت پرداختم، آن چنان که گویى همچون یکى از آنها شدم، بلکه گویى من به خاطر آنچه از تجربیات تاریخ آنان دریافته‏‌ام با اولین و آخرین آنها عمر کرده‏‌ام»

دارابی ادامه داد: در تاسی از این تعالیم و سایر مفاهیم ارزشمند قرآنی و دینی، درمی‌یابیم توجه ویژه به تاریخ و آنچه گذشته، در جهت مواجهه بهتر با آینده پیش رو، مورد تاکید است.

او گفت: سال گذشته در بیست ‌و ششمین کنفرانس عمومی ایکوم و درگردهمایی موزه‌داران، تعریف نوینی از موزه ارائه شد که در توجه به فحوای آن، آنچه مقصود از شناخت و بهره مندی از میراث فرهنگی است را می‌توان دریافت.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی ادامه داد: آنجایی که موزه را در خدمت جامعه می‌داند و تکلیف اصلی آن را در کنار گردآوری و حفاظت؛ تفسیر و نمایاندن وجوه ارزشی میراث فرهنگی معرفی می‌کند که قرار است موجب توسعه و پرورش تنوع، پایداری، تفکر و کیفیت بخشی به زندگی بشر باشد.

دارابی اضافه کرد: امسال هم در پیام انتخاب شده برای روز جهانی موزه، جامعه جهانی به دنبال پیوند موضوع «پایداری» و «به‌زیستن انسان» و «دستیابی به حال نیک و خوب جامعه» است. در بستر فرهنگی ایران و با تکیه بر میراث غنی فرهنگی، این عزم وجود دارد که میراث‌فرهنگی، منشاء، خاستگاه و جلوگاه هویت ملی باشد و تأسی به آن، از مهمترین ارکانی است که می‌تواند نشاط اجتماعی جامعه را سبب شود.

معاون میراث‌فرهنگی کشور در ادامه گفت: به همین دلیل با محوریت پیام«میراث فرهنگی؛ هویت ملی، نشاط اجتماعی»، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درصدد است از ظرفیت‌های میراث‌فرهنگی به ویژه موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی، برای رشد و بهبود شرایط اجتماعی بهره‌گیری و به سهم خود موزه‌ها را تبدیل به پایگاهی اجتماعی برای همگرایی، حفظ هویت ملی و ایجاد وفاق اجتماعی کند.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت:  امروزه موزه‌ها افزون بر آنکه ویترین و گنجینه‌های تمدن، فرهنگ و داشته های یک ملت و تاریخ هستند، نقش بزرگی در توسعه روابط و مناسبات، گسترش صلح و دوستی، اتحاد فرهنگی میان ملت ها دارند که از آن به دیپلماسی عمومی یاد می شود. که مصداق بارز آن نمایشگاه های موزه‌ای است که نمایشگاه ایران، چین و عربستان سعودی در پائیز سال جاری در پکن با شعار «فرهنگ و تمدن ایران و تاثیر آن بر خاورمیانه»، برگزار خواهد شد.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی افزود: در دولت سیزدهم چند اقدام بزرگ در حوزه موزه های کشور صورت گرفته است. مجوز نیروی انسانی برای امنای اموال فرهنگی موزه‌ها، برگزاری دوره مستمر آموزشی و ارتقاء سطح دانش و آگاهی مدیران و دست اندرکاران، افزایش نظارت های میدانی و کاربردی کردن آنها، اهتمام بر تقدم کیفیت و محتوای رویدادها تا کمیت برگزاری آنها، تلاش بایسته برای استرداد اشیاء فرهنگی – تاریخی ایران در خارج از کشور را می‌توان مورد اشاره قرار داد.

او ادامه داد: معاونت میراث فرهنگی در دوره جدید بر آن است که سند راهبردی موزه داری در کشور را با مشارکت همه بخش ها و دست اندرکاران ذی‌ربط تدوین و ابلاغ کند. اداره‌کل موزه‌های معاونت میراث‌فرهنگی به عنوان «مرجع موزه داری کشور»، که صلاحیت و اختیار صدور مجوز، نظارت بر حسن عملکرد و یا سلب مجوز را داراست باید درعرصه آموزش، هماهنگی، پشتیبانی و نظارت کارآمد میدان داری کند. پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی را به همراه نظام مسائل موزه داری به عنوان «برنامه و اقدام اولویت‌دار»، به صورت شفاف و با برنامه زمان بندی اجرایی آن را اعلام کنند. همچنبن «روایت گری» و «جهاد تبیین» را سرلوحه کارها قرار دهند. چرا که در پرتو خوانش صحیح تاریخ بدون تحریف است که جوان امروز به گذشته خود افتخار و به آینده امیدوار می شود. این چنین است که جامعه ای «حافظه تاریخی» و «هویت » خود را فراموش نخواهد کرد و بر قله بلند میراث فرهنگی جهان می ایستد.

او در پایان صحبت‌های خود با قدردانی از تمام فعالان بخش دولتی و خصوصی حوزه میراث‌فرهنگی و نیز اصحاب رسانه خاطرنشان کرد: چشم انداز ما «مرجعیت موزه داری در کرانه ایران فرهنگی» است. باید همه با هم مقدمات و لوازم این مهم را فراهم کنیم.

انتهای پیام

نوشته تکیه بر میراث غنی فرهنگی ایران میتواند سبب نشاط اجتماعی جامعه شود  اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *