تحول در احیاء بناهای تاریخی اردبیل

هادی میرزائی در سفر دو روزه خود به استان اردبیل (۲۱و۲۲ دی ماه ۱۴۰۰) با اشاره به اینکه متاسفانه با وجود علاقه وافری که مدیران این استان نسبت به واگذاری امور به مردم داشته اند، اما این مهم تاکنون به صورت مطلوب فراهم نشده است گفت: البته یکی از دلایل آن، تمرکز صندوق بر واگذاری بناهای تاریخی و فرهنگی، روستایی و مناطق محروم بود که نتایج مطلوبی در پی داشته به طوری که در ۲ سال گذشته بالغ بر ۳۶ درصد از کل سرمایه جذب شده بخش خصوصی، برای مرمت و احیاء بناهای تاریخی این حوزه بوده است.

پیشتازی اردبیل در واگذاری بناها
او اردبیل را استانی توسعه یافته با مردمی فهیم و انقلابی و مدیرانی کاردان دانست و افزود: از میان ۷۸ مجموعه تاریخی واگذار شده طی ۲ سال اخیر ، به بخش خصوصی در سطح کشور، چهار ابنیه تاریخی متعلق به استان اردبیل است که این استان به لحاظ تعداد و ترکیب واگذاری و نسبت تعداد بناهای تاریخی در اختیار صندوق پیشتاز بوده است. او تصریح کرد: مدیران و پرسنل خدوم میراث فرهنگی در خط مقدم حفاظت از مواریث فرهنگی و تاریخی و توسعه گردشگری و حمایت از صنایع دستی و فرش دستباف هستند.

احیا بناهای تاریخی متناسب با نیازهای روز
میرزائی با تاکید بر اینکه احیاء مقدم بر مرمت است ادامه داد: تا زمانی‌ که یک بنا باززنده‌سازی نشده و خدمات‌رسانی آن به مسافران و گردشگران متناسب با نیازهای روز نشود در انتقال فرهنگ، هویت و تاریخ آن سرزمین نمی‌تواند موفق عمل کند. البته خوشبختانه این تغییر رویکرد با محوریت خدمات‌رسانی بناهای تاریخی متناسب با نیاز روز گردشگران و مسافران در استان اردبیل کاملا مشهود است.

پیشنهاد واگذاری بناها تحت عنوان «خانه اردبیل»
مدیرعامل صندوق توسعه و احیا پیشنهاد کرد خانه‌ها و حمام تاریخی استان اردبیل همانند خانه عامری‌های کاشان قابلیت و پتانسیل این را دارد که به صورت یک مجموعه تاریخی با نام «خانه اردبیل» یا «سرای اردبیل» با کاربری فرهنگی، هنری، اقامتی و پذیرایی دیده شوند.
او خواستار توسعه همکاری های فی مابین در سایر بناهای تاریخی استان (غیر از لیست هیات وزیران) شد و گفت: آمادگی داریم در این راستا بنای تاریخی قلعه کهنه را به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار کنیم تا پایگاه طبیعت گردان و گردشگران باشد. میرزائی ادامه داد: با همکاری و وفاق دوسویه می توانیم حداکثر تا شش ماه آینده این مهم را درباره بناهای تاریخی استان عملیاتی کنیم.

تغییر کاربری ها به فرهنگی هنری
میرزائی از تغییر رویکرد صندوق در دو سال گذشته خبر داد و گفت: پیش از این عمده کاربری تعریف شده برای بناهای تاریخی سفرخانه یا رستوران بود اما با اقدامات صورت گرفته، امروز بیش از ۶۰ درصد کاربری ها به فرهنگی هنری تغییر کرده است.
او با اشاره به اینکه سال ۹۶ به استناد ماده ۸ قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالین صنایع دستی، ماموریت حمايت، توسعه و ترويج صنايع دستي و تشويق و تكريم هنرمندان، پيشكسوتان و فعالان بخش صنايع دستي و فرش دستباف به وظایف صندوق اضافه شد گفت: اداره کل میراث استان اردبیل می تواند با شناسایی و معرفی فعالان این حوزه از حمایت های قانونی به خصوص در زمینه تامین مواد اولیه، فراوری محصول و مارکتینک صنایع دستی و فرش دستباف بهره ببرد.

احیا و توسعه بافت بازار تاریخی اردبیل و بقعه شیخ حیدر
میرزائی با اشاره به دستاوردهای این سفر تصریح کرد: از جمله توافقات صورت گرفته، همکاری مشترک صندوق احیاء با اداره کل میراث فرهنگی، شورای شهر و شهرداری اردبیل برای احیاء و توسعه بافت پیرامون بازار تاریخی اردبیل با حفظ بافت تاریخی به محرک توسعه منطقه و ایجاد دفتر نمایندگی صندوق در بافت تاریخی اردبیل بود. همچنین در مذاکراتی که با اداره کل میراث استان و شهرداری و شورای شهر مشگین شهر صورت گرفت، بر احیا و تکمیل طرح توسعه بقعه شیخ حیدر توافق شد.
مدیرعامل صندوق توسعه و احیا در این سفر به همراه مدیرکل میراث فرهنگی استان و معاونان او، رئیس شورای هماهنگی سازمان های غیردولتی کشور، معاون فنی و اجرایی صندوق و کارشناس ناظر استان، از بناهای تاریخی این استان از جمله حمام نصر، مدرسه پورسینا، خانه سپهرم و موزه صنایع دستی، بقعه شیخ حیدر مشگین شهر، کهنه قلعه مشگین شهر و منطقه نمونه گردشگری ازناو، خانه وهاب زاده، خانه آصف، حمام اوچ دکان، خانه مبشری، حسینیه مجتهد، خانه صادقی، خانه شریعت، خانه رضازاده (موزه شهدا)، حسینیه حاج عبداله، سرای وکیل و محوطه بازار تاریخی اردبیل بازدید کرد. نشست جداگانه با مدیرکل و کارشناسان میراث فرهنگی استان و شرکت در جلسه شورای معاونان میراث فرهنگی از دیگر برنامه های این سفر بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *