بهره برداری کاروانسرای مهر به بخش خصوصی واگذار میشود

 

 

استان خراسان رضوی دارای بنای تاریخی کاروانسرای مهر است که به شماره  ۱۶۶۰ به ثبت رسیده است. این بنا که تحت مالکیت اداره کل میراث فرهنگی است، دقیق‌تر در نشانی کیلومتر ۵۰ غرب شهر سبزوار، مسیر جاده تهران مشهد قرار دارد و قدمت تایخی آن به دوره صفوی می‌رسد البته ازدوره قاجار نیز الحاقاتی دارد.

این بنا که عرصه آن حدود۵۲۰۰ مترمربع و اعیان آن حدود ۴۰۰۰ متر و دو طبقه است در گذشته کاربری کاروانسرا داشته و امروزی کاربری مصوب آن اقامتی پذیرایی فرهنگی (مجتمع گردشگری بین راهی) در نظر گرفته شده است.

ورودی اين بنا رو به جنوب باز مي‌شود و ديوار جنوبی كاروانسرا ورودی را در ميان گرفته است. اضافه ورودی كه به صورت دو اشكوبه ساخته شده‌اند و طبقه دوم غرفه‌های جانبی ورودی دارای سه در گاهی در دو طرف است.

درگاه انتهایی غرفه به اطاق عقبی و درگاه جنب ورودی به شاه نشين و درگاه‌های دو طرف رو به بالا باز مي‌شود. ورودی بنا كه در داخل ايوان رفيعی قرار دارد، به صورت دو طبقه است كه طبقه دوم ورودی با شاه نشين به وسيله سه درگاهی نسبتا بلند كه در بالای در كاروانسرا قرار دارد، نور می‌گيرد.

كاروانسرای مهر به شكل چهارايوانی و مستطيل شكل است و تقريبا ۷۸٫۵۰ در۶۶٫۵۰ متر طول و عرض دارد. تعداد بيست و هشت اتاق در اطراف حياط مركزي آن كه ۴۳در۳۹ متر است , ساخته شده كه اندازه انها ۳٫۲۵ در۲٫۵۵ متر است.

دالان اين كاروانسرا بسيار زيبا و به صورت هشت ضلعي است و دو اتاق مستطيل شكل به طور قرينه در طرفين آن قرار دارد. روبروی دروازه ورودی شاه نشين زيبای كاروانسراست كه از يک ايوان به طول و عرض ۴٫۵ در۴ متر و در عقب آن يك حياط هشت ضلعي بسيار زيبا كه اطراف آن را اطاق‌های متعدد مربع و مستطيل شكل به طور قرينه فرا گرفته، قرار دارد. اين هشت ضلعی نيز قرينه دالان كاروانسراست.

تزیینات بنا شامل آجرکاری با نقوش مختلف است و این کاروانسرا دارای حجره‌هایی مجزا ازحجره‌های حیاط اصلی است که درنوع خود بی‌نظیر است البته بنا دارای سردر مفصل دو طبقه با تزیینات آجرکاری و طاق نماهای زیبا نیز هست البته باید بدانیم که در طی سال‌های اخیر مرمت‌هایی از سوی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی استان نیز انجام شده است.

نوشته بهره برداری کاروانسرای مهر به بخش خصوصی واگذار میشود اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *