بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی

پایگاه خبری صابتا- مؤسسه پژوهشی حکیم نظامی از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را با هدف شناساندن آثار و اندیشه‌های حکیم نظامی به همت علی پولاد در خانه ثقه‌الاسلام تبریزی آغاز کرده است.

خانه ثقةالاسلام یکی از خانه‌‌‌های تاریخی تبریز، یکی از ۵ بنا در سطح استان آذربایجان ‌شرقی است. این بنا در خرداد ۹۹ به‌منظور احیا و بهره‌برداری طی تشریفات قانونی که با کاربری فرهنگی، پژوهشی و پذیرایی توسط صندوق توسعه و احیا به سرمایه‌گذار تحویل داده شده است. اکنون مرمت و احیای این بنا به‌ پایان رسیده و در حال بهره‌برداری است.
همچنین آنطور که پیش‌بینی شده، اوایل سال ۱۴۰۱ آماده‌ افتتاح خواهد بود.

این خانه در خیابان چایکنار تبریز، بین پل «قاری» و مسجد «صاحب‌‌‌الامر» قرار گرفته است. معماری این خانه یکی از منحصر به‌ فردترین معماری‌‌‌ها میان خانه‌‌‌های تاریخی تبریز است. این بنا در ۳ طبقه ساخته شده و قاب بندی آجری دارد؛ راه‌ پلّه‌‌‌‌‌ها، ایوان، ستون‌‌‌ها، پنجره‌‌‌ها و کف طبقات آن چوبی است و ورودی زیرزمین از راه ‌پلّه‌ای جدا، زیر ایوان طبقه‌ همکف است. این خانه که در سال‌‌‌های گذشته به‌ عنوان آموزشگاه هنرهای سنّتی مورد استفاده قرار می‌‌‌گرفت، هم اکنون محلّ استقرار «مؤسّسه فرهنگی و هنری حکیم‌‌نظامی» است.

این رویداد در مؤسسه پژوهشی حکیم نظامی در خانه ثقه‌الاسلام تبریزی ، در بخش‌های مختلفی مانند مصاحبه‌های رادیویی و تلویزیونی، نگاره‌های پنج‌گنج، نشست‌های علمی، شعرخوانی ویژه نظامی گنجوی، نقد و بررسی آثار چاپ‌شده در مؤسسه حکیم نظامی تبریز، برنامه‌های آموزشی اسکای‌روم برنامه‌ریزی شده است.

حکیم‌نظامی گنجه‌ای شاعر پرآوازه قرن ششم، یکی از چند شاعر بزرگ زبان فارسی است که به لحاظِ آفریدن پنج مثنوی/منظومه جریان‌ساز در تاریخ ادب فارسی، در داستان‌ سرایی و قوّت خیال و تصویرآفرینی و بیان اندیشه‌های بدیع و حکیمانه، نام و آوازه‌ای ممتاز و برجسته یافته است. با وجود تحقیقات و مطالعات بسیاری که تاکنون در ایران و کشور‌های دیگر جهان دربارۀ زندگی، احوال و آثار نظامی صورت گرفته است، همچنان موضوعات و مباحث جدیدی در خصوص آثار وی و پیروان مکتبِ داستان سرایی‌اش وجود دارد که با طرح و بررسی آنها می‌توان به شناسایی و روشن کردن وجوه ناشناخته یا کمتر شناخته‌ای از تاریخ فرهنگ، حکمت، ادب و هنر در قلمرو گسترده زبان فارسی یاری کرده است.

نوشته بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *