از بهره برداری خانه سرخه ای تا تعیین تکلیف عمارت امیر ارشدی / بازدید از بناهای استان اذربایجان شرقی

«جابر نوروزی» در گفتوگو با صابتا، در خصوص سفر چهاره روزه تیم معاونت فنی صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی اظهار کرد: در این سفر چهار روزه از خانه امیر ارشد ورزقان که بنایی متعلق به صندوق احیاست، بازدید کردیم و علت بازدید از این بنا، تعطیلی چند وقته با اتمام پروژه بود.
وی لزوم پیگیری این مسئله را تعطیلی پروژه با وجود پیشرفت بیش از ۷۰ درصدی مرمت بنا دانست و گفت: علاوه بر پیشرفت بنا، بخش اعظمی از تجهیزات و ملزومات خریداری شده و تنها بخش مربوط به محوطه بنا مانده است که در این خصوص جلسات متعددی با فرماندار ورزقان و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و معاون مربوطه برگزار شد.
وی با تاکید بر این که مقرر شد تا طی ۱۵ روز آینده در خصوص تعیین تکلیف این پروژه اقدام شود، گفت: در این خصوص مساعدت لازم را از سوی فرمانداری، بخشداری و اداره کل را در خصوص اتمام این پروژه خواستار شدیم، ضمن این که صندوق احیا حتی الامکان برای اتمام طرح اقدام خواهد کرد.
وی با بیان این که جلسه ای نیز با احمد حمزه زاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی نیز برگزار شد، گفت: در این جلسه پیگیری بناهای در حال مرمت، در حال بهره برداری و پروژه هایی که تحویل داده نشده مورد بررسی و مشکلات این حوزه‌ها نیز مورد بحث و گفتوگو قرار گرفت.

وی از برگزاری نشست دیگری با معاونت اقتصادی منطقه آزاد ارس و مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان خبر داد و گفت: در خصوص مشارکت و چگونگی ورود شرکت منطقه آزاد ارس به مباحث مزایده نیز هم اندیشی هایی صورت گرفت و نحوه مشارکت منطقه آزاد در مزایده های آتی صندوق احیا بخصوص مجموعه تاریخی کردشت مورد گفت‌وگو قرار گرفت.
نوروزی با تاکید بر این که بازدید از بناهای در حال مرمت سرخه نیز بخش دیگری از برنامه های این سفر را شامل میشد، گفت: خوشبختانه این پروژه به همت همکاران صندوق احیا و اداره کل میراث فرهنگی با پیشرفت ۸۰ درصدی وضعیت روبه پایانی دارد و با وجود مشکلات فراوان مالی روند خوبی را سپری می‌کند و امید است تا سه ماه آینده اتمام مرمت و بهره برداری را شاهد باشیم.
این مسئول خاطرنشان کرد: یکی از دیگر اقدامات انجام شده این سفر پیگیری مالکیت حمام مجاور بنای تاریخی سرخه‌ای و الحاق آن به این پروژه جهت واگذاری به سرمایه گذار برای ایجاد حمام ایرانی بود که این مقوله نیز در دستور کار صندوق احیا و اداره کل میراث استان قرار گرفت و طی روزهای آتی مقدمات الحاق این بنا به خانه سرخه ای انجام خواهد شد.
نوروزی بازدید از بنای در حال طراحی خانه ناصح زاده را یادآور شد و گفت: خوشبختانه با حضور مسئولان استانی و صندوق احیا مرمت این بنا کلید خورد.
یادآور می‌شود در این بازدید کریم لطفی معاون فنی و اجرایی صندوق، مژده اشراقی رئیس نظارت و همچنین علیرضا قوچی معاون میراث فرهنگی استان در این جریان حضور داشتند.
گفتنی است بازدید از بناهای تاریخی خانه سرخه ای، خانه ثقه الاسلام، عمارت امیر ارشد، خانه ناصح زاده و کاروانسرای یام… نیز در جریان این سفر بازدید شد.

نوشته از بهره برداری خانه سرخه ای تا تعیین تکلیف عمارت امیر ارشدی / بازدید از بناهای استان اذربایجان شرقی اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *